Skip links

Бізнес-асоціації закликають депутатів прийняти законопроєкт №2524 та продовжити коригування закону № 466 (заява)

Представники коаліції Українська Рада Бізнесу проаналізували Проект Закону №2524 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців та зазначають наступне.

Проєкт передбачає покращення електронного кабінету платника та надає можливість фізичним особам-підприємцям вести облік за їхнім бажанням в електронному вигляді.

Також проєктом передбачені суттєві зміни до прийнятого Закону №466, якими коригується низка ризикових норм проєкту. Зокрема:

  • Штрафи за відсутність реєстрації або несвоєчасну реєстрацію ПН/РК – знижено у 2 рази (відповідно «до 1%, але не більш ніж 510 грн» та «до 2,5%, але не більш ніж 1700 грн»).
  • Податок на приріст капіталу для прямих продажів акцій/часток перенесений на 01.01.2021, правила нарахування зазнали певних змін (зміни в пп. 141.4.2, 14.1.54 та нові пункти 602 і 607 підр. 10 розділу ХХ).
  • Уникнення статусу постійного представництва – більшість норм, включаючи нове визначення ПП, вступають в силу з 01.01.2021 року. Вносяться значні зміни у правила “тонкої капіталізації”.
  • Запровадження норм щодо Контрольованих іноземних компаній (КІК) перенесено на 01.01.2022 р, із можливістю подачі першого звіту у 2024 році, терміни добровільної ліквідації КІК з метою уникнення оподаткування перенесені на рік (до 31.12.2021), а доходи від їх продажу звільнені від ПДФО і військового збору; на період 2022-23 рр. знижені вимоги з контролю – від 25% і більше (замість 10% і більше) і відкладено до 01.01.2023 введення особливостей коригування прибутку КІК.

Застосування норм щодо «ділової мети» звужено та перенесено на 2022 рік:

  • застосування звужено до операцій купівлі/продажу товарів (робіт, послуг) тільки з нерезидентами з «офшорних списків»;
  • норми «ділової мети» і коригувань фінансового результату звужені до процедур ТЦО, а також операцій роялті з нерезидентами з «офшорних списків» – Абзац 2 пп. 140.5.6.

В той же час залишаються кілька ризикових норм закону №466, які потребують коригування:

  • Широкі можливості з трактування на свій розсуд операцій та дій платника податків для цілей оподаткування співробітники податкової служби отримують завдяки інституту фінансової відповідальності (глава 11 ПКУ) у частині запровадження поняття “умисного діяння” щодо невиконання (або неналежного) виконання окремих вимог податкового законодавства, що тягне значне (від 25% до 200%) збільшення суми штрафів. Необхідно скоригувати відповідні норми у бік зменшення повноважень податківців або відтермінувати їх запровадження до моменту закінчення процесу комплексного реформування контролюючих органів
  • Набуття чинності норм щодо оподаткування та перевірок постійних представництв (ПП) перенесено на 2021 рік, проте ще необхідно скоригувати їх у бік зменшення дискреції (надто широкі повноваження податковим органам). Зокрема, скоригувати такі можливості податківців:

будь-які підозри на здійснення діяльності в інтересах нерезидента (так звані ознаки ПП) дозволяють податковому органу без повідомлення (вручення копії наказу про проведення документальної позапланової перевірки) почати документальну позапланову перевірку нерезидента, оформити акт перевірки та здійснити адміністративний арешт майна такого нерезидента, примусово (на підставі акту перевірки та без заяви нерезидента) взяти його на податковий облік як ПП.

  • Оподаткування так званих “конструктивних дивідендів” (вигода, отримана акціонером від компанії не в формі дивідендів, але яка для податкових цілей вважається саме дивідендами) – передбачає посилення відповідальності у сфері контрольованих операцій, проте запропонована модель призведе до правової невизначеності та дискреції. У багатьох країнах-сусідах оподаткування “конструктивних дивідендів” або відсутнє взагалі – зокрема, в Угорщині, Словаччині та Польщі, – або застосовується виключно до пов’язаних осіб. Пропонується видалити відповідні норми.

Представники українського бізнесу закликають народних депутатів підтримати проєкт закону №2524 в цілому, а також розглянути додаткові пропозиції щодо коригувань Закону №466 та врахувати їх.

Залишити коментар

Name*

Website

Коментар