Конфліктів у споживчій сфері уникнути неможливо. Зростає поінформованість споживачів про свої права і бажання захищати свою позицію. Однак, є перепони – бюрократія, час, недосконалість законодавства, відсутність напрацьованих практик.
Одним з альтернативних способів урегулювання спорів є медіація. За участі незалежної третьої сторони відбувається вирішення конфліктних ситуацій на етапі досудового розгляду.
Медіація широко застосовується в країнах з висококонкурентною економікою і починає завойовувати свої позиції в Україні. Гучні історії та найцікавіші приклади були представлені учасникам круглого столу «Застосування медіації у споживчих спорах». Організатором дискусій виступили Українська асоціація прямого продажу, яка входить до Української ради бізнесу, Центр медіації при Києво-Могилянській бізнес школі, а також Commercial Mediation Group та юридична компанія Evris.
До переваг досудового вирішення спорів належить економія часу та коштів, конфіденційність, зниження емоційної віддачі з боку споживача, адже не завжди предмет суперечки співставний з витратами на судову тяганину. Томаш Мурас, Голова Ради директорів Української асоціації прямого продажу, навів приклад своєї індустрії, в яку залучені близько одного мільйона дистриб’юторів в Україні і в якій розроблені чіткі процедури розгляду конфліктних ситуацій. За міжнародною статистикою, 90% скарг від кінцевих споживачів вирішуються шляхом переговорів та медіації, решта 10% – в судах.
У спільній резолюції за результатами круглого столу учасники обговорення запропонували проводити регулярні консультації на рівні «споживач – бізнес – органи влади – медіатори» з метою відстеження тенденцій у розгляді споживчих спорів. Також запропоновано видати методичні рекомендації для інспекторів Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів і Національної комісії з фінансових послуг, в яких пропонувати бізнесу досудові варіанти розгляду споживчих спорів. Положення щодо медіації заплановано внести до Закону про захист прав споживачів.
Учасники дискусії звернули увагу на те, що необхідно вирішити питання оплати праці медіаторів, залучених з боку споживачів. Це можна зробити з коштів, що надходять до бюджету за наслідками реального виконання угоди.
Доцільним є апробація моделі на пілотних проектах, насамперед у місті Києві та Київській області, з подальшим впровадженням її по всій Україні. Поширенню медіації також буде сприяти інформаційно-просвітницька компанія для споживачів і бізнесу.