Skip links

Бізнес-асоціації пропонують врахувати низку правок для ефективного запуску Бюро економічної безпеки

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань правоохоронної діяльності Монастирському Д. А.

 

Шановний Денисе Анатолійовичу!

З метою імплементації норм Закону України від 28.01.2021 р. № 1150-IX «Про Бюро економічної безпеки України» (далі – Закон № 1150-IX) 3 лютого 2021 року Верховною Радою України прийнято в першому читанні проєкт Закону України «Про внесення змін до адміністративного і кримінального законодавства щодо впровадження діяльності Бюро економічної безпеки України» № 3959-1 від 25.08.2020 року (далі – Законопроєкт № 3959-1).

Члени Української Ради Бізнесу, до складу якої входить 93 бізнес-асоціації різних галузей економіки, проаналізували законопроєкт № 3959-1, що  направлений на забезпечення створення та реалізації повноважень нового правоохоронного органу – Бюро економічної безпеки України (далі – Бюро), та зазначають, що проєкт має низку недоліків, які важливо скоригувати до другого читання. Зокрема:

1. Законопроєкт № 3959-1 передбачає встановлення кримінальної відповідальності за шахрайство з ПДВ (ст. 2221 КК України), посилення кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, зборів, платежів (ст. 212 КК України), що супроводжується додатковою криміналізацією правопорушень у сфері оподаткування та посиленням кримінально-правового впливу на платника податків, що не відповідає концепції запровадження ризик-орієнтованого підходу Бюро. Описовий характер диспозиції ст. 2221 КК України містить ознаки, що можуть привести до різного їх тлумачення (зокрема, щодо відповідальності за подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, подання завідомо неправдивих відомостей, в тому числі в результаті використання завідомо підробленого документа), а також впровадження з 1 січня 2021 року так званої «концепції вини», яку встановлюють податкові органи за результатами податкових перевірок за власними суб’єктивними судженнями.

Запропонована законопроєктом № 3959-1 редакція, підвищує ризики порушення прав сумлінних платників податків, вносить суттєвий дисбаланс у взаємовідносини між державою та бізнесом.

2. Викликають занепокоєння можливість інших правоохоронних органів розслідувати злочини, підслідні БЕБ, а також збереження ризиків  втручання в роботу бізнесу через розслідування інших злочинів у сфері господарювання, що не підслідні Бюро. Відповідно до задекларованої мети, а також передвиборчих обіцянок Президента України, Бюро створювалось як єдиний правоохоронний орган, який покликаний протидіяти кримінальним правопорушенням у сфері економіки.

Необхідно законопроектом передбачити положення, які б закріплювали виключне право детективів Бюро здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до його підслідності.

3. Доцільним є доповнення норм Кримінального процесуального кодексу України положеннями, які в разі внесення відомостей про злочини до ЄРДР зобов’язували б прокурорів визначати підслідність з урахуванням пріоритетності Бюро.

4. Ще одним з недоліків законопроєкту є те, що він фактично не змінює систему досудового розслідування, яка більш за все викликає незадоволення у бізнес-спільноти, зокрема ще й тому, що він не передбачає запровадження системи ризик-орієнтованого підходу в межах досудового розслідування, а саме: імплементації системи управління ризиками у кримінальний процес; запровадження системи оцінки ризиків щодо початку або закриття кримінальних проваджень (проведення слідчих розшукових дій (НСРД); запровадження підходів щодо визначення пріоритетності розслідування кримінальних проваджень тощо.

Представники українського бізнесу звертаються до Вас з проханням врахувати пропозиції, викладені вище. З метою реалізації цих пропозиції важливо врахувати подані депутатами до другого читання такі ключові правки: №№ 15, 25, 39, 50, 63, 68, 73, 78, 79, 83, 84, 85, 95, 100, 101, 159, 162, 163, 172, 175, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 190, 194, 207,  208, 209, 210, 227, 228, 229 і відхилити правки №№ 23, 72, 86, 87, 88.

З повагою,

Бізнес-асоціації

Члени Української Ради Бізнесу

 

Залишити коментар

Name*

Website

Коментар