Skip links

Бізнес закликає якнайшвидше прийняти проєкт про Бюро економічної безпеки №3087-д та відхилили шкідливий №3959-1 (заява)

Члени Української Ради Бізнесу, до складу якої входить 91 бізнес-асоціація різних секторів економіки, проаналізували проєкт закону №3087-д “Про Бюро економічної безпеки”, підготовлений до другого читання, та зазначають наступне:

Значну частину пропозицій УРБ було враховано профільним Комітетом до другого читання. Проєктом до другого читання передбачені такі позитивні зміни:

1. Бюро економічної безпеки (БЕБ) перебуватиме і системі органів Кабінету міністрів, що є оптимальним відповідно до світового досвіду.  Після прийняття Закону про БЕБ важливо визначити координатором Міністерство фінансів, що є оптимальним з огляду на світовий досвід.

2. Проєктом здебільшого усувається дублювання функцій Національної поліції, Служби безпеки України та Податкової міліції під час розслідування економічних злочинів. Із завдань СБУ виключається захист економічних інтересів держави та підрозділ з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю. В той же час норми законопроєкту №3959-1 несуть суттєві загрози цьому, тож законопроєкт №3959-1 має бути повернуто авторам на доопрацювання. 

3. Встановлюється гранична чисельність працівників БЕБ – до 4 тисяч осіб, – що дозволить зосередитись саме на системних порушення та стане передумовою здійснення аналітичного дослідження фінансових операцій.

4. Запроваджуються світові практики встановлення довіри до правоохоронних органів шляхом проведення психофізіологічного опитування із застосуванням поліграфа.

5. Передбачаються на рівні закону гідні зарплати для працівників БЕБ – щонайменше 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;

6. Проєктом визначаються спеціалізовані прокурори, які здійснюватимуть нагляд за діяльністю БЕБ, що призведе до підвищення якості роботи розслідувань.

7. Кандидати на посаду Директора БЕБ обираються Конкурсною комісією, засідання Конкурсної комісії відкриті, забезпечуються відео- та аудіофіксація і трансляція в режимі реального часу засідань. Співробітники БЕБ також відбираються на конкурсній основі. 

В той же час вважаємо необхідним після прийняття Закону врегулювати на рівні підзаконних актів такі питання:

Однією з найбільш важливих функцій нового органу має бути інформаційно-аналітична, а в його роботі має превалювати інтелектуальна складова. В основі такої аналітичної діяльності має перебувати моніторинг господарських процесів у всіх наявних базах даних. Діяльність Бюро має ґрунтуватися на використанні власних інформаційних ресурсів, даних і відомостей із наявних джерел та оцінці великих масивів даних. Це питання потребує врегулювання відповідною постановою Кабінету міністрів України після прийняття проєкту №3087д в цілому.

Проте всі позитивні новації проєкту 3087д може бути нівельовано у випадку прийняття проєкту закону 3959-1 у поточній редакції. 

Цей проєкт несе загрозу невиконання програмних обіцянок Президента та партії «Слуга народу»:

У “Передвиборчій програмі кандидата на пост Президента України Володимира Зеленського“, яка розміщена на сайті Центральної виборчої комісії України, зокрема зазначено: 

“Органи правопорядку повинні припинити займатись економічним тиском на бізнес і повернутись до виконання своїх прямих обов’язків із забезпечення безпеки громадян. Час повернути довіру до правоохоронних органів, яку ми плекали на початку реформи. СБУ не буде займатись економічними злочинами“.

У Передвиборчій програмі “ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “СЛУГА НАРОДУ”, яка розміщена на сайті Центральної виборчої комісії України, зазначено:

“Позбавимо СБУ, ГПУ та Нацполіцію непритаманних їм функцій ущемлення бізнесу”.

Положення законопроєкту 3959-1 абсолютно не містять будь-яких заборон чи обмежень щодо розслідування іншими правоохоронними органами кримінальних проваджень за злочинами, підслідними Бюро економічної безпеки України, та не передбачають положення, які б закріплювали виключне право детективів Бюро економічної безпеки України здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до його підслідності, та забороняли б здійснювати досудове розслідування таких кримінальних правопорушень іншими правоохоронними органами.

Детально про негативи проєкту 3959-1 зазначено у спільній заяві українського бізнесу – за посиланням.

За основу пропонується прийняти законопроєкт №3959, додавши у нього низку норм щодо застосування системи ризиків та загроз, яка б передбачала: встановлення кількарівневої системи визначення загроз з оцінкою можливих наслідків (збитків) від них, поєднаних, у залежності від рівня загрози, зі способами та інструментами реагування на них; запровадження системи визначення пріоритетності розслідування кримінальних проваджень тощо.

Виходячи із викладеного вище, закликаємо народних депутатів прийняти в цілому проєкт №3087-д до кінця 2020 року, а також прийняти проєкт змін до КПК №3959 з урахуванням зазначених вище доповнень, відхиливши шкідливий проєкт №3959-1.

З повагою, 

Бізнес-асоціації,

члени Української Ради Бізнесу

Залишити коментар

Name*

Website

Коментар