Українська Рада Бізнесу перш за все відстоює інтереси білого та чесного бізнесу, тому ми сформували білий та чорний списки ініціатив, які відповідно підтримуємо або не підтримуємо.

ТОП10 пріоритетів українського бізнесу на 2022-2023 рік
Відновлення та розвиток економіки:
- Реалізувати комплекс заходів з метою відновлення економіки та збереження робочих місць і підприємництва в Україні, зокрема:
- впровадження державної програми гарантування воєнних ризиків за принципом страхування та надання доступу страховим компаніям України до перестрахування (дозволити валютні платежі) для формування пакетів із воєнними ризиками;
- створення ефективних економічних стимулів для прискореного відновлення регіонів;
- зобов’язати Кабінет Міністрів України невідкладно визначити та опублікувати перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, у відповідності до Закону України № 2120 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану»
- запровадження прозорих та ефективних механізмів для відшкодування збитків громадянам та бізнесу за втрачене майно;
- забезпечення ефективного механізму виїзду за межі України у відрядження та ділові поїздки для керівників компаній, найманих працівників та ФОП;
- удосконалення відповідальності за колабораційну діяльність, чітке розмежування вимушеного підприємництва на окупованих територіях та пособництва державі-агресору;
- внесення змін до Закону про судовий збір і включення до переліку осіб, які можуть бути звільнені від сплати судового збору, – юридичних осіб та ФОП, які постраждали внаслідок воєнних дій;
- створення прозорого механізму для розподілу міжнародної допомоги для регіонів;
- збереження податкового резидентства для українців, які тимчасово перебувають за кордоном;
- стимулювання переходу українського бізнесу з російського програмного забезпечення на українське ПЗ;
- проаналізувати ситуацію у різних регіонах України, розробити та запровадити спеціальні правові режими господарської та інвестиційної діяльності у найбільш постраждалих регіонах;
- впровадженя програми розмінування на звільнених територіях
Інституційні реформи:
- Інституційна реформа перевіряючих, контролюючих та правоохоронних органів: запровадження персональної відповідальності чиновників, реформування системи оплати праці та пенсійного забезпечення публічної, державної служби, на забезпечення ризик-орієнтованого підходу до перевірок суб’єктів господарювання, громадський контроль за відкритими конкурсами на ключові посади у владі. Зокрема:
- забезпечення реалізації Плану заходів Кабінету міністрів України з реформування митної служби, забезпечення обміну митною інформацією з різними країнами, створення якісних показників ефективності для вимірювання ефективності роботи ДМС. Перезавантаження ДМС, обрання голови на відкритих конкурсах за участі міжнародників, переатестація співробітників – законопроєкт №6490д;
- перезавантаження БЕБ, обрання голови на відкритих конкурсах за участі міжнародників, переатестація співробітників – законопроєкт №9080, створення якісних показників ефективності для вимірювання ефективності роботи БЕБ;
- перезавантаження Податкової служби, обрання голови на відкритих конкурсах за участі міжнародників, переатестація співробітників, створення якісних показників ефективності для вимірювання ефективності роботи ДПС.
- Контроль за імплементацією судової реформи – відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів та перезавантаження Вищої ради правосуддя, а також прийняття законодавчої основи для перезавантаження ОАСК (необхідне прийняття законопроєктів №5067, №5369, №5370).
- Забезпечення інклюзивного діалогу між владою, бізнесом і громадянським суспільством, обов’язкові консультації з бізнесом (який буде визначений за чіткими критеріями щодо репрезентативності) під час ухвалення регуляторних та податкових змін, необхідність проведення аналізу витрат-вигід при реєстрації будь-якого законопроєкту у Парламенті.
Реформа податкової системи та митного законодавства:
- Радикальне оновлення податкового законодавства шляхом ухвалення норм Податкового кодексу Розвитку, який міститиме норми по заміні податку на прибуток податком на виведений капітал; зниження сукупного податкового навантаження на фонд оплати праці до цільового показника 25%; податкова субсидія (розщеплення ПДФО та надсилання відсотку партіям і громадським організаціям) – законопроєкт №7500; модифікація СМКОР – запровадження граничного терміну блокування ПН, належне виконання судових рішень по блокуванню ПН та компенсація шкоди підприємствам за ухилення ДПС від виконання судового рішення; збільшення порогу обов’язкової реєстрації платником ПДВ та прив’язка показника до мінімальної заробітної плати; спрощення адміністрування КІК; підняття порогу обов’язкової реєстрації платником ПДВ до 400 МЗП; модифікація податку на землю, із компенсацією за рахунок зниження неефективних видатків держбюджету (зниження загальнодержавних видатків до 35% від ВВП після завершення воєнного стану).
Додатково:
- оптимізація та “опрозорення” процедури адміністративного оскарження Податкового рішення повідомлення платником податків шляхом включення в “комісію по оскарженню” незалежних репутаційних професіоналів з числа аудиторів та юристів з податкового права;
- запровадження кримінальної відповідальності для керівників та працівників органів ДПС за ручне втручання у роботу автоматизованих систем адміністрування податків (в першу чергу ПДВ та Акциз).
- Оновлення митного законодавства, зокрема забезпечення наявності єдиної тарифної сітки для всіх митниць, яка наповнюється даними від провідних профільних бізнес-асоціацій; забезпечення обов’язковості зазначення торгової марки під час імпорту товарів (проєкт закону №5353-1) та законодавче передбачення прив’язки грошової оцінки до цін на міжнародній біржі під час експорту брухту металів.
Забезпечення можливості оплати мита та ПДВ отримувачами посилок онлайн, без посередництва митних брокерів та без контактування з митницею; мінімізація тіньових схем за допомогою магазинів безмитної торгівлі та поштових пересилань; спрощення міжнародної торгівлі тощо.
- Збереження спрощеної системи оподаткування, сприяння легальному мікро- і малому підприємництву, запровадження спрощеного оподаткування самозайнятих осіб. Скасування тотальної фіскалізації 2 та 3 груп ССО, застосування фіскалізації виключно для окремих ризикових груп платників, які мають значний ризик перевищення лімітів ЄП (визначення ризикових груп регулюється виключно Законом України); мінімізація зловживань – впровадження механізмів стимулювання покупця отримувати фіскальний чек; забезпечення відповідальності для неоформлених торговців. Виправити неоднозначне формулювання у Законі про РРО, яке наразі дозволяє податківцям штрафувати за порушення, допущені під час дії воєнного стану, – після його закінчення.
Демонополізація економіки та зменшення впливу держави:
- Демонополізація ринку платіжних послуг – врегулювання ставок еквайрингу, імплементація європейських директив (проєкт закону №5734).
Демонополізація створення електронних сервісів лише державою (окрім соціально значущих сервісів).
- Визначення кросс-галузевих монополій на ринку вугілля та електроенергії і умов їх примусового поділу, стимулювання видобутку газу та спрощення доступу у сфері газовидобутку. Забезпечення рівності доступу учасників суміжних ринків до товарів та послуг природних монополій, зокрема електромереж, водо- та газо- постачання, запровадження ринку приватної тяги (проєкт закону №1196-1). Забезпечення незалежності регуляторних органів, зокрема АМКУ та НКРЕКП, шляхом визначення їх правового статусу, гарантування фінансової незалежності працівників.
Вирівнювання конкурентних умов, захист українського виробника, дерегуляція:
- Реалізація комплексу заходів, спрямованих на дебюрократизацію, дерегуляцію, сприяння внутрішньої та зовнішньої чесної конкуренції, зокрема:
- імплементація Стратегії економічної безпеки 2025 та Національної економічної стратегії 2030, зокрема вдосконалення закону про публічні закупівлі, вирівнювання тендерних умов на ProZorro для платників і неплатників ПДВ, запровадження інституту експертів, забезпечення громадського контролю в публічних закупівлях, прискорення цифровізації економіки України, створення в Україні ефективних ринків акціонерного та боргового капіталу, а також ринку деривативних контрактів;
- швидка та прозора приватизація держмайна, зокрема: відкритий публічний продаж державного пакету акцій ПАТ “Укрнафта”; акціонування та відкритий публічний продаж ДП “Укргазвидобування” НАК “Нафтогаз України”; відкритий публічний продаж 50%+1 акцій державного пакету ПАТ “Укрзалізниця”; примусовий відкритий продаж активів видобувних та енергетичних компаній понад пороги монопольного становища (демонополізація) через процедуру IPO; приватизація усіх теплокомуненерго; продаж на публічних конкурсах державних часток у всіх обленерго.
- скасування надмірного регулювання господарської діяльності, розвиток ринкових відносин, зокрема прийняття проєкту закону №5473 щодо покращення ринкового нагляду.
- вдосконалення механізмів публічно-приватного партнерства, пришвидшення процедур (законопроєкт №7508), закріплення в українському законодавстві можливості здійснення публічно-приватного партнерства в сфері інформаційних технологій (зокрема, в частині створення електронних сервісів)
- запровадження сучасного трудового права, заснованого на свободі трудового договору. продовження дії закону 2434-IX про спрощений режим для МСБ не лише на воєнний час, а на постійній основі.
- забезпечення реальних розслідувань АМКУ щодо зловживань монопольним становищем компаніями/природними монополіями;
- оновлення законодавства щодо саморегулівних організацій;
- посилення торговельного захисту виробників, зокрема: забезпечення фінансових та інституційних умов для створення промислових екосистем; удосконалення процедур проведення розслідувань у сфері торговельного захисту (антидемпінгових, антисубсидиційних та спеціальних/захисних розслідувань); спрощення доступу національних виробників до природних ресурсів (сировинних матеріалів) і поглиблення їх переробки із залученням сучасних технологій; забезпечення посилення інституційної спроможності і незалежності Антимонопольного комітету України;
- забезпечення ефективного діалогу між центральними органами влади, ОМС, громадськістю і підприємцями щодо реалізації інвестиційних програм в рамках регіональних стратегій розвитку за фінансової підтримки МФО;
- прискорення укладання угоди ACAA з ЄС (про визнання сертифікатів відповідності);
- позбавлення зайвої звітності щодо кінцевих бенефіціарів громадські організації та підприємства, інформація про які вже міститься у реєстрах (проєкт закону №6131-2).
- усунення корупційних ризиків та збільшення прозорості щодо авторських прав
- спрощення умов для отримання ліцензій на будівництво або на вибір забудовника – спрощений декларативний порядок щодо ліцензування.
- мінімізація кількості дозволів та ліцензій (зак-т №8058), зокрема скасування ліцензії на гуртову торгівлю столовими винами та торгівлю пивом;
- створення позитивних стимулів для виробництва та експорту товарів зі значною доданою вартістю, зокрема надання доступу до дешевого
фінансового ресурсу для їх виробництва, продовження безмитного та без квот режиму торгівлі з ЄС тощо. Сприяння стратегічним інвесторам –
прийняття законопроєктів №8138 та №9015 із доповненнями до другого читання; - скасування ПДВ та мита при імпорті виробничого обладнання та запчастин до виробничого обладнання на час воєнного стану та на час відновлення;
- збереження поточних стимулюючих пільг для ІТ галузі, зокрема продовження звільнення від оподаткування ПДВ операцій із постачання програмної продукції, а також операцій із програмною продукцією, плата за які не вважається роялті,
- забезпечення прозорості при держзакупівлях на воєнний час (зак-т №8381).
- Проєкт Закону про внесення змін Митного кодексу України (щодо порядку контролю правильності визначення митної вартості товарів) № 3562
посилання на законопроєкт