Skip links

Заборона наднормативного терміну використання вагонів загрожує економічній безпеці України (заява)

 

Президенту України Зеленському В.О.

КОПІЯ:

Прем’єр-міністру України Шмигалю Д.А.

Міністру інфраструктури України Кубракову О.М.

Першому віце-прем’єр-міністру України, Міністру економіки України Свириденку Ю.А.

Міністру фінансів України Марченку С.М.

Міністру юстиції України Малюсьці Д.Л.

В.о. Голови правління АТ «Укрзалізниця» Камишіну О.М.

Голові Державної регуляторної служби України Кучеру О.В.

 

Щодо загрози економічної безпеки

України внаслідок заборони наднормативного

терміну використання вагонів

Шановний Володимире Олександровичу!

Представники Української Ради Бізнесу, до складу якої входять 96 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, засвідчують Вам свою повагу та просять Вашого сприяння у питанні недопустимості заборони продовження наднормативного терміну використання вагонів.

08.10.2021 на сайті Міністерства інфраструктури України (далі МІУ) https://mtu.gov.ua/ було розміщено Проєкт наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств), установленого виробником, строків продовження експлуатації таких вагонів» (далі – Проект наказу).

Ми не підтримуємо Проєкт наказу в поточній редакції. Адже передбачається обмеження строку експлуатації вантажних вагонів до нормативного, що призведе до одночасного списання близько 75 тис. вагонів або 43% робочого парку до 2028 р., в т.ч. 40 тис. напіввагонів. 

Парку, що залишиться, буде недостатньо для забезпечення перевезень залізницею. Дефіцит лише напіввагонів складе близько 38 тис. од.,  враховуючи, що наразі погіршуються операційні показники (обіг напіввагону вже становить 7.3 доби)  АТ «Укрзалізниця»,  дефіцит зросте до 48 тис. одиниць. Існуючі ж вагонобудівні потужності не зможуть компенсувати такий дефіцит в даний проміжок часу.

За оцінками експертів для заміщення 75 тис. вагонів до 2028 року бізнесу потрібно буде витратити 107 млрд грн, а, отже, не будуть профінансовані інші важливі інвестиційні та соціальні проєкти.

Штучний довгостроковий дефіцит вантажних вагонів, викликаний впровадженням  Проекту наказу, призведе до:

  • росту цін на вагони, а, отже, підвищення транспортних витрат підприємств та зниження їх конкурентоспроможності;
  • скорочення промислового виробництва та експорту;
  • катастрофічного зриву відвантаження сировини та готової продукції;
  • втрати робочих місць та відрахувань до державного бюджету;
  • втрати вантажопотоку залізниці можуть скласти близько 20% або 60 млн тонн в рік, в т.ч. експортних руди, зерна; вугілля для енергетики; щебню для проєкту «Велике будівництво» (що поставить подальші плани під загрозу);
  • АТ «Укрзалізниця» втратить понад 63% напіввагонів та 100% зерновозів, а також близько 11 млрд грн (або 20% річного доходу унаслідок падіння перевезень);
  • суттєвих втрат для цілих галузей економіки, для яких залізниця є безальтернативним видом транспорту.

Промислові та аграрні підприємства України замість інвестицій в модернізацію та створення нових виробничих потужностей, а також об’єктів інфраструктури, наприклад, зрошувальних мереж, будуть вимушені інвестувати в будівництво нових вагонів на заміну вже існуючих та технічно придатних для експлуатації, але відправленим на металобрухт суто з формальних підстав.

Проєктом наказу не було надано жодних доказів та розрахунків, підкріплених офіційною статистикою, на користь того, що експлуатація вагонів понад нормативний строк є недоцільною для економіки в цілому. Світова ж практика показує, що провідні країни світу (США, країни ЄС) орієнтуються на максимально можливе продовження строку корисного використання вагонів та не обмежують строк служби вагонів регуляторними шляхами, але контролюють їх технічний стан.

Також залишилися непроаналізованими авторами наказу альтернативні напрямки інвестицій в розвиток залізничної інфраструктури, наприклад, у капітальний ремонт колії. Так, зараз більш ніж 35% усіх головних колії потребують капітального ремонту або реконструкції, але з року в рік ці роботи майже не проводяться. Залучення 50 млрд грн кредитних коштів Укрзалізницею на придбання вагонів унеможливить подальше фінансування робіт по відновленню залізничних колій, що неминуче призведе до жорсткої кризи залізничних перевезень.

Пропозиції щодо вирішення проблеми:

  1. Не вводити ніяких нових та більш суворих обмежень щодо строку служби вагонів.
  2. В найкоротші терміни розробити та представити для публічного обговорення нормативні акти, що запроваджують в Україні європейську систему контролю технічного стану вагонів та їх допуску до експлуатації.

Зважаючи на вищезазначене, просимо Вас, шановний Володимире Олександровичу, звернути увагу на дане питання та не допустити прийняття рішення, що може поставити під загрозу економічну безпеку України через штучний довгостроковий дефіцит вантажних вагонів на ринку України. У зв’язку з чим просимо надати доручення Кабінету Міністрів України:

  • опрацювати можливі негативні наслідки для окремих галузей та економіки України в цілому від запропонованого Проєкту Наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів (крім вантажних вагонів підприємств технологічного залізничного транспорту, що призначені для переміщення вантажів у виробничих цілях в межах території таких підприємств), установленого виробником, строків продовження експлуатації таких вагонів»;
  • створити міжгалузеву робочу групу та провести фахову дискусію за участі Міністерства інфраструктури України, Міністерства економіки, АТ «Укрзалізниця», представників вантажовідправників, операторів рухомого складу, вагонобудівних компаній та галузевих асоціацій з метою врахування позицій всіх зацікавлених сторін. За необхідності — провести дослідження впливу запропонованого рішення на обсяг інвестицій та зайнятість в окремих галузях, а також на економіку України в цілому;
  • напрацювати альтернативні ефективні пропозиції щодо покращення ситуації на ринку вантажних вагонів України.

 

Залишити коментар

Name*

Website

Коментар