Голові Комітету Верховної Ради України з питань фінансів,
податкової та митної політики Д. Гетманцеву
Першому заступнику Голови Комітету Верховної Ради України з
питань фінансів, податкової та митної політики Я. Железняку
Народним депутатам України
Шановні народні депутати!
Члени Української Ради Бізнесу неодноразово вітали кроки з детінізації економіки України та створення рівних умов для всіх підприємців малого і середнього бізнесу. Саме тому ми підтримуємо законодавчі ініціативи, спрямовані проти найбільших зловживань у торгівлі і викладені у Проекті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» від 29.08.2019 №1073.
Але розширення з 2021 року фіскалізації розрахункових операцій на платників єдиного податку 2 та 3 групи зводить нанівець цілі законопроекту 1073 і завдає суттєвих збитків малому та мікро-бізнесу. Серед ризиків цієї норми:
1. Вкрай негативна реакція малого бізнесу щодо тотального встановлення РРО може поставити під сумнів фіскалізацію навіть ризикових категорій.
2. В умовах тотальної, а не цілеспрямованої фіскалізації ризикових категорій товарів не працюватиме механізм кешбеку. Доведеться охопити перевірками понад мільйон суб’єктів підприємництва, включно з найдрібнішими, що призведе до колапсу системи та зробить неефективними зусилля з контролю за роздрібним продажем.
3. Зростають корупційні ризики та вибіркове застосування закону в процесі його надмірно широкої імплементації.
4. Тотальне впровадження РРО матиме негативний соціальний ефект, що вже зараз призводить до збурення у підприємницькому середовищі та може призвести до публічних акцій протесту.
5. Збільшуються прямі та непрямі витрати малого бізнесу, адміністрування якого буде коштувати бюджету дорожче, ніж отримані гіпотетичні зиски.
6. Збільшується адміністративне навантаження на самий малий бізнес – розмір витрат на додержання норм законодавства. Це призведе до скочування вниз України у рейтингу Doing Business.
Закликаємо виключити поправку до ст. 296 п.10 Податкового Кодексу про фіскалізацію 2 та 3 групи платників єдиного податку. Фіскалізація має стосуватись виключно ризикових категорій товарів та платників, зазначених у статті Розділ XX“Перехідні положення” Підрозділ 10. Інші перехідні положення на постійній основі (п.53). Закликаємо стати на бік малого та мікробізнесу і не дозволити погіршити умови для підприємництва під тиском поборників тотальної фіскалізації.
Таблиця коригувань:
Поточна редакція |
Зміни, які пропонуються УРБ |
Стаття 296. Ведення обліку і складення звітності платниками єдиного податку |
Стаття 296. Ведення обліку і складення звітності платниками єдиного податку |
… 296.10. Реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку: першої групи; другої – четвертої груп (фізичні особи – підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1000000 гривень застосування реєстратора розрахункових операцій для такого платника єдиного податку є обов’язковим. Застосування реєстратора розрахункових операцій розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом реєстрації суб’єкта господарювання як платника єдиного податку. Норми цього пункту не поширюються на платників єдиного податку, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення. |
… 296.10. Реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій не застосовуються платниками єдиного податку(фізичними особами – підприємцями), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень, крім платників єдиного податку, які здійснюють: реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я; реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння; реалізацію уживаних товарів; діяльність із забезпечення стравами та напоями (в тому числі діяльність ресторанів), якщо така діяльність є іншою, ніж визначена пунктом 11 статті 9 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, крім надання послуг мобільного харчування, постачання готових страв, обслуговування напоями; діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, надання інших послуг бронювання та пов’язану з цим діяльність; діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування; послуги по доставці товарів; реалізацію деталей та приладдя для автотранспортних засобів при продажу яких застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій є обов’язковим відповідно до переліку, який затверджується Кабінетом Міністрів України. |
З повагою
Члени Української Ради Бізнесу