fbpx

Skip links

Дорожня карта боротьби з нелегальною торгівлею підакцизними товарами: як визначені пріоритети?

 

24 вересня відбувся експертний круглий стіл на тему «Як детінізувати торгівлю підакцизними товарами і мінімізувати контрабанду?» за участі в.о. Голови Державної податкової служби України Евгена Олейнікова, представників Економічної експертної платформи, Healthy Initiatives, Офісу простих рішень та результатів, провідних бізнес-асоціацій.

Дорожню карту з детінізації продажу тютюнових виробів та інших підакцизних товарів представив експерт CASEUkraine Андрій Саварець. Карта розроблена на основі міжнародного досвіду.

Попри вжиті заходи, тіньова частка в торгівлі тютюновими виробами  зросла в 2021 році до 16%, паливом – до 17-23%, алкоголем – до 10-50%, відзначив Андрій Саварець. У частині тютюнової продукції ключовими каналами поширення нелегальних сигарет є звичайні магазини й кіоски, що потребує від держави додаткових заходів контролю за чинною роздрібною мережею.

При цьому і залучений економічний експерт Healthy Initiatives Дмитро Янін звернув увагу на те, що за високого рівня контрабанди тютюновими виробами держава програє двічі: недоотримуючи акцизи до бюджету і зберігаючи високі витрати на лікування захворювань, пов’язаних із тютюном.  

«Дешеві контрабандні сигареті нівелюють підвищення акцизів і борьбу з курінням у цілому, тому що курці завжди отримають дешеву альтернативу», – відзначив залучений експерт Healthy Initiatives. Як результат, Україна знизила темпы скорочення тютюнокуріння, відсунувши цілі повного припинення епідемії куріння на невизначений термін.

Як відзначали експерти, Україна перетворилася з країни-експортера на країну-імпортера контрабандної тютюнової продукції. Нашій країні необхідно припинити потік сигарет із країн із низькими акцизними ставками, зокрема, з Білорусі, де прийнята стратегія зі стримування акцизів, а отже, і цін на сигарети. Зокрема, до 2024 року ставка акцизу на сигарети в Білорусі становитиме 17,55 грн на пачку, а в Україні – 60,40 грн на пачку.

Пропозиції для подолання контрабандних схем і нелегальної торгівлі внесли представники бізнес-ассоциацій: керівник GR-напряму Асоціації рітейлерів України Наталія Петрівська, співголова комитета з питань оподаткування Американської торговельної палати в Україні Михайло Поляков, представник Европейської бізнес асоціації Олексій Брідун, голова правління Національної організації роздрібної торгівлі Микола Ганул, виконавчий директор Української асоціації прямого продажу Надія Бедричук, а також експерти Олена Хотенко (Інститут податкових реформ), Юлія Касперович (Національний інститут стратегічних досліджень), Наталія Торопова (Healthy Initiatives), Андрій Панасюк (Економічна експертна платформа).

Учасники дискусії запронували наступні заходи для мінімізації схем:

  1. Врегулювання питання із повністю «чорною» торгівлею, яка здійснюється нелегальними підприємцями без реєстрації підприємницької діяльності, запровадження ефективних заходів з контролю за порушниками законодавства.
  2. Прискорення приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами.
  3. Впровадження автоматизованої системи контролю за обігом алкогольних виробів (е-акциз), а також розповсюдження цієї системи на тютюнові вироби.
  4. Імплементація положень Директиви 2014/40/ЕС від 03.04.2014.
  5. Просування мобільного додатку, який дозволяє покупцю перевірити справжність акцизної марки та надіслати повідомлення до податкової служби. Позитивний досвід пілотного проєкту в Одеській області запропоновано поширити на всю Україну.
  6. Внесення змін до Митного кодексу України в частині імплементації вимог розділу 3 (щодо обмежень) Директиви 2007/74/ЄС від 20.12.2007 року, що дозволить боротися з побутовою контрабандою шляхом скорочення лімітів для безмитного ввезення алкогольних та тютюнових виробів.
  7. Повноцінний обмін митною інформацією про товари з іншими країнами.
  8. Закриття схем із використанням пільг duty free, обмеження для торгівлі тютюном у магазинах безмитної торгівлі до 2024 року. Заборону продажу сигарет у магазинах duty free схвалена і рекомендована Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Низка країн Латинської Америки, Африки й Південно-Східної Азії законодавчо заборонили продавати сигарети в магазинах duty free. Також цей досвід використовувався країнами Східної Європи в 2006-2012 рр.
  9. Впровадження механізмів стимулювання покупця отримувати фіскальний чек.
  10. Криміналізація контрабанди виключно підакцизних товарів.

Також експерти вважають за необхідне затвердити комплексну Стратегію у сфері протидії контрабанді, незаконному виробництву та обігу підакцизних товарів на період 2022-2024 рр., а план заходів із реалізації стратегії – синхронізувати з реалізацією Національної економічної стратегії до 2030 року.

В законодавчій сфері вкрай важливо визначити підслідність злочинів в економічній сфері, закріпивши ці повноваження за Бюро економічної безпеки.

В.о. Голови Державної податкової служби України Евген Олейніков, коментуючи пропозиції експертів, відзначив: «Уже з 1 жовтня запрацює електронний акциз, який згодом варто поширити на продаж тютюнової продукції».

Є. Олійников також вважає, що для подолання нелегальної торгівлі Державній податковій службі потрібні додаткові повноваження, і відповідні норми вже готуються як законопроєкти.  

У магазинах безмитної торгівлі співробітники ДПС уже розпочати перевірки, і вважають прогресивною ідею сплати акцизів під час продажу товарів магазинами безмитної торгівлі із подальшим відшкодуванням акцизу компаніям із бюджету. Таку модель необхідно обговорити й доопрацювати.

Податкова служба підтримує механізми стимулювання покупця отримувати чек (фіскальні лотереї, фінансове стимулювання покупця). При цьому мобільний додаток із можливістю перевірити е-акциз і відправити інформацію до ДПС зможе працювати лише у випадку, якщо покупець ідентифікує назву підприємства або код продавця, зазначив Євген Олейніков.  

За підсумками дискусії учасники домовилися продовжити розробку пропозицій із протидії контрабанді й нелегальній торгівлі підакцизними товарами.  Ці пропозиції будуть передані до парламенту й уряду для подальших змін до Митного та Податкового кодексів України.

 

Залишити коментар

Name*

Website

Коментар